AI-driven adaptiv inlärning vid David Game Collage

David Game College i Storbritannien testar ett alternativt studieprogram där alla kärnämnen undervisas helt via AI-drivna adaptiva inlärningsplattformar och där eleverna inte har några lärare, och inte behöver anpassa inlärningstakten efter andra elever i klassrummet.

Istället kommer eleverna i det s.k. Sabrewing-programmet att följa sina egna personliga inlärningsvägar, studera i sin egen takt samtidigt som de får individuellt stöd från lärandecoacher som noggrant övervakar deras framsteg, ger feedback, vägledning och mentorskap för att göra det möjligt för varje elev att uppfylla sin potential och bli effektiva, självständiga elever.

Programmet är utformad för deras elever i åldrarna 15-17.
Eleverna går till campus varje dag och engagerar sig i kärnämnen genom AI-drivna adaptiva inlärningsplattformar.
Varje klass består av högst 20 elever och till klassen är tre engagerade lärandecoacher kopplade, vilka ska stötta eleverna.
Kärnplanen inkluderar matematik, engelska, biologi, kemi och fysik. Dessutom kan eleverna välja mellan datavetenskap, geografi och historia, vilket gör det möjligt för dem att skräddarsy sin utbildning utifrån sina intressen.

Genom att exakt identifiera vad eleverna kan och var de har luckor, hjälper programmet dem att behärska ämnen mer effektivt, vilket accelererar deras övergripande inlärningsprocess.
Den datadrivna metoden gör det möjligt för lärandecoacher att identifiera elever som behöver extra hjälp och ge riktat, individuellt stöd för att hantera deras specifika utmaningar.

Sabrewing-programmet på David Game College har fått sitt namn från de anmärkningsvärda sabrewing-kolibrierna. Kolibrier hyllas för sin exceptionella smidighet, motståndskraft och anpassningsförmåga.

Hur fungerar AI-driven adaptiv inlärning?

Adaptivt lärande fungerar genom att regelbundet bedöma elevernas kunskaper i varje område i läroplanen och skapa personliga inlärningsvägar baserade på varje elevs individuella kunskapsluckor och behärskningsområden, prioritera och ordna kursmaterial som eleven ännu inte behärskar. Adaptiva inlärningssystem markerar också när eleverna börjar ha svårt och kan hänvisa eleverna till ytterligare material och även fungera som en virtuell handledare som svarar på frågor och förklarar.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *