Forskul Forskning och undervisning om lärande

Tidskriften om Forskning om undervisning och lärande (Forskul) publicerar forskningsresultat som ska ge lärare inom skolväsendet teoretiska och praktiska redskap för att öka förutsättningarna för barn och elevers lärande. Syftet med Forskul är att lyfta fram resultat från forskning som byggs med och för lärare, snarare än om och på. Som namnet på tidskriften anger, handlar det främst om ämnesdidaktisk forskning om lärande och undervisning relevant för samtliga skolformer inklusive folkhögskolan och vuxenutbildningen, fritidshemmet och förskolan.

forskningsartiklar som publiceras i Forskul främst om forskning med anknytning till lärande och undervisning relaterat till samtliga ämnesområden och åldersgrupper inom skolan. Med skolan avses alla de skolformer som ingår i det svenska skolsystemet, eller motsvarande skolformer i de nordiska länderna, vilket bland annat innefattar förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, gymnasieskola samt folhögskolan och vuxenutbildningen. Forskul publicerar även forskning från fria skolformer som exempelvis kulturskolan. Artiklarna granskas enligt dubbel-blint peer-review-förfarande av ledande forskare för att försäkra att de resultat som publiceras håller hög vetenskaplig kvalitet.

Med skollagens skrivning om att verksamheten i skolan ska vila på vetenskaplig grund är det viktigt att forskning av, med och för lärare kan publiceras och spridas. Forskul är en tidskrift där resultat från forskning talar direkt till lärare om de professionella problem som lärare har att hantera.

Uppbyggnad av en professionell kunskapsbas

Forskningen som publiceras och som byggs med och för lärare, snarare än om och på, ska bidra till såväl uppbyggnaden av lärarprofessionens kunskapsbas som till skolans utveckling. Det handlar såväl om forskning som fördjupar förståelsen för konkreta frågor om vad elever har svårt att lära sig eller olika aspekter av undervisningen, som om forskning som utvecklar metoder och instrument för exempelvis bedömning av elevers kunnande.

Tidskriften vill bidra till forskningsutvecklingen inom utbildningsområdet och överbrygga gapet mellan forskning och praktik. Forskul är därför öppet tillgänglig och målsättningen är att publicera forskning som ger lärare såväl teoretiska som praktiska redskap i sitt arbete.

För att få till stånd en forskning som knyter an till de frågor och problem som lärare brottas med i sin undervisning används idag olika modeller för praktiknära eller undervisningsutvecklande forskning där lärare och forskare samverkar, exempelvis aktionsforskning, design-experiment, designforskning, lesson study och learning study. Forskul är en tidskrift där resultat från sådana forskningsansatser kan publiceras och spridas. Dessa resultat kan då i enlighet med vetenskaplig praxis granskas och knytas till annan forskning och på så vis bli en del i ett kollektivt kunskapsbygge – lärares professionella kunskapsbas. Skolan behöver en motsvarighet till den kliniska forskning som bedrivs i vården och därmed behövs också tidskrifter för publicering av sådan praktiknära utbildningsvetenskaplig forskning. 

En fristående tidskrift utan kommersiella intressen

Lärarstiftelsen ger ut denna tidskrift. Lärarstiftelsen har sitt ursprung i Sveriges allmänna folkskollärarförening som bildades 1880 och ägnade sig redan från starten åt att ge ut material för lärande och undervisning samt att bidra till utveckling av skolan, undervisningen och yrket. Organisationen var drivande när det för drygt 100 år sedan inrättades en första professur i pedagogik. Lärarstiftelsen bildades 1967 för förvaltning av Sveriges allmänna folkskollärares tillgångar och arbetar för att främja utvecklingen av undervisningen och professionen.

Forskuls redaktion består av seniora forskare från olika ämnesdidaktiska områden. Tidskriften har dessutom en redaktionskommitté med framstående forskare inom förskolans och skolans olika ämnesområden.

Forskul är sedan 2013 en vetenskaplig tidskrift som ges ut som en öppet tillgänglig online tidskrift (open access). Samtliga artiklar finns tillgängliga online, är sökbara och går att ladda ner.

Forskning om undervisning och lärande har föregåtts av en tryckt tidskrift med samma namn. Nio publikationer gavs ut under åren 2009 till 2012 och artiklarna i dessa nummer handlar om behovet och förekomsten av praktiknära forskning utifrån olika teman. Dessa artiklar, skrivna av namnkunniga forskare, är inte granskade genom peer review utan publicerades genom ett redaktionellt urval.  Nummer 1 till 9 av Forskning om undervisning och lärande kan laddas ner som pdf.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *